Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ


          Οι δυσκολίες μάθησης αποτέλεσαν αντικείμενο  επιστημονικής μελέτης και έρευνας από τη δεκαετία του ’60  στις ΗΠΑ .Ο πρώτος μελετητής ήταν ο Samuel Kirk , καθηγητής ειδικής εκπαίδευσης, που το 1963 χρησιμοποίησε τον όρο «δυσκολίες μάθησης» για να περιγράψει μία ομάδα παιδιών με διαταραχές στην ανάπτυξη της γλώσσας, της ομιλίας, της ανάγνωσης και των δεξιοτήτων επικοινωνίας.Έχουν διατυπωθεί διάφοροι   ορισμοί  που βασίζονται σε  συγκεκριμένα κριτήρια. Για να μιλάμε λοιπόν για δυσκολίες μάθησης θα πρέπει  να υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ της δυνητικής  και της πραγματικής επίδοσης του παιδιού , ο βαθμός δυσκολίας να είναι τέτοιος που να απαιτείται παροχή ειδικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών  και τέλος οι δυσκολίες να μην αποδίδονται σε αισθητηριακές ανεπάρκειες ή νοητική υστέρηση .Στο τελευταίο κριτήριο βέβαια έχει ασκηθεί κριτική από διάφορους επιστήμονες. Τέλος ,η  μειωμένη σχολική επίδοση δεν είναι και δεν πρέπει να θεωρείται συνώνυμη με τις δυσκολίες  μάθησης.

               👉  Ειδικές δυσκολίες μάθησης-δυσλεξία

         Στην ομάδα των παιδιών με δυσκολίες μάθησης ανήκουν και εκείνα που αντιμετωπίζουν ειδικές δυσκολίες μάθησης- δυσλεξία. Αυτές οι δυσκολίες αφορούν στην ανάγνωση, τη γραφή ,την ορθογραφία και κάποιες φορές  την αριθμητική. Εμφανίζονται είτε μεμονωμένα ,είτε σε συνδυασμό .Βασικό χαρακτηριστικό της είναι  η απρόσμενη γραφή ,αφού τα παιδιά αυτά έχουν κανονική έως και ανώτερη νοημοσύνη και ευχέρεια στον προφορικό λόγο. Υπάρχουν τρεις μορφές δυσλεξίας :Οπτική –Ακουστική – Μικτή .Οι δυσκολίες  αφορούν είτε στην οπτική αντίληψη, οπότε το παιδί δυσκολεύεται στην ακριβή  ανάγνωση κειμένων, αλλά και αντιγραφή πληροφοριών, είτε στην ακουστική αντίληψη ,οπότε αδυνατεί να διακρίνει μικρές ακουστικές διαφορές στους ήχους και να τους συνδέσει με τα αντίστοιχα γραπτά σύμβολα. Η δυσλεξία περιλαμβάνει ακόμη φωνολογικές δυσκολίες, δυσκολίες στο  συντονισμό, στη χρήση μεταγνωστικών στρατηγικών, στην ανάπτυξη αυτοματισμού κλπ.

 

👉Ένα    παράδειγμα μαθητή με δυσλεξία

       Το παράδειγμα που ακολουθεί βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα το προφίλ και τις δυσκολίες ενός μαθητή με δυσλεξία. Ο μαθητής Κ. φοιτά στην Γ δημοτικού. Το νοητικό του δυναμικό είναι καλό ,οπότε υπάρχει μια αναντιστοιχία με την γραπτή γλωσσική του συμπεριφορά. Δυσκολεύεται πολύ να κατανοήσει ένα κείμενο και τις περισσότερες φορές διαβάζει πολύ αργά προσθέτοντας ή παραλείποντας λέξεις. Στον γραπτό λόγο  συγχέει κάποια σύμφωνα ή αριθμούς (π.χ σ-ζ , υ-φ , αι -ια ,6-9 ,ρ-9) και κάνει πολλά ορθογραφικά και συντακτικά λάθη με αποτέλεσμα να είναι δυσνόητο το γραπτό του. Στον προφορικό λόγο λίγες φορές  κάνει εκφραστικά και συντακτικά λάθη οπότε γενικά έχει ευχέρεια  λόγου. 

 

👉 Ο ρόλος του γενικού σχολείου στο πλαίσιο της συμπερίληψης

           Η δυσλεξία είναι ένα σύνθετο και πολύπλοκο πρόβλημα ,καθώς εκδηλώνεται διαφορετικά και ο βαθμός σοβαρότητας είναι κλιμακούμενος. αλλά επιδέχεται βελτίωση υπό προϋποθέσεις. Σημαντικό είναι να γίνεται έγκαιρη παρέμβαση και να ακολουθείται ένα εξατομικευμένο και καλά δομημένο πρόγραμμα. Ο εκπαιδευτικός  που στην εποχή μας έχει την απαιτούμενη αρχική θεωρητική κατάρτιση ,έχει καθοριστικό ρόλο, συνευθύνης ,συλλογικότητας και συναντίληψης. Θα πρέπει να είναι υπομονετικός και συνεργάσιμος γιατί τα αποτελέσματα δεν φαίνονται άμεσα .Οι οδηγίες του να είναι κατανοητές και να εφαρμόζει τις κατάλληλες στρατηγικές. Το σημαντικό είναι να υπάρχει φιλικό κλίμα μέσα και έξω από την τάξη .Καθοριστικής σημασίας είναι η αλληλομεταχείριση με σεβασμό μεταξύ του διδακτικού προσωπικού και των μαθητών, από τη στιγμή που υπάρχει νόμιμη υποχρέωση για την αναγνώριση της αρχής της συμπερίληψης.

          Πιο συγκεκριμένα , οι μαθητές αυτοί θα πρέπει να νιώθουν ότι δεν είναι αποκομμένοι από τα δρώμενα, ότι περιλαμβάνονται στην τάξη. Επιπλέον, να προσεγγίζουν μία πληροφορία οπτικά και ολιστικά .Πριν την ανάγνωση θα πρέπει να γνωρίζουν τα γενικά συμφραζόμενα. Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να τους αναθέτει μία εργασία κάθε φορά και  να δίνεται παραπάνω χρόνος για να την ολοκληρώσουν .Ακόμη, θα πρέπει να βοηθά τον μαθητή να αναπτύξει τις κατάλληλες στρατηγικές για την ενίσχυση της μακρόχρονης μνήμης .Για να ενισχύσει τις μεταγνωστικές του δεξιότητες  να τον ενθαρρύνει να παρακολουθεί την εργασία του, να θέτει ερωτήσεις στον εαυτό κατόπιν καθοδήγησης και να τέλος να την αξιολογεί μόνος. Η συνεχής θετική ανατροφοδότηση θα τονώσει την αυτοεκτίμησή του

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 Στασινός, Δ. (2020). Η Ειδική Συμπεριληπτική Εκπαίδευση 2027. Η ελκυστική εκδίπλωσή της στο Νέο ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση (γ’ αναθεωρημένη έκδοση).

Reid, G. (2019) (Πρόλογος, μτφρ.: Δ Στασινός). Τρόποι μάθησης και Συμπερίληψη. Αθήνα: Επιστημονικές εκδόσεις Παρισιάνου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου